Σάββατο, 8 Αυγούστου 2015

<<Πώς ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom έχασε 300 δισ δολ – Αποτελεί την μεγαλύτερη πτώση αξίας παγκοσμίως>>

Tο τίμημα των νέων πολιτικών ειδικά με τους αγωγούς  θα μπορούσε να υπερβεί τα 125 δισεκ δολάρια -  σχεδόν διπλάσια από την τρέχουσα κεφαλαιοποίησης της Gazprom.
Μόλις πρόσφατα ένας κρατικός όμιλος ετερογενών δραστηριοτήτων θα έφθανε σε αξία τρισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως.
Όμως τώρα η αγοραία αξία του έχει πέσει κατακόρυφα και η EurasiaNet ερευνά πώς αυτό συνέβη
Σε ανάλυση της η εφημερίδα Guardian εστιάζεται στον ρωσικό κολοσσό Gazprom.
Είναι εντυπωσιακό πως μια από τις σπουδαιότερες  εταιρίες στον πλανήτη καταγράφει κατακόρυφη πτώση στην αποτίμησης της από κάθε μεγάλη εταιρεία που λειτουργεί σήμερα.
Δεν είναι πολύς καιρός που, η υπό κρατικό έλεγχο ενεργειακός όμιλος Gazprom αποτελούσε από τα πιο ισχυρά όπλα της Ρωσίας. Αλλά εκείνες οι ημέρες φαίνονται τώρα σαν μια μακρινή ανάμνηση. Σήμερα, η Gazprom είναι στην σκιά του προηγούμενου εαυτού της.
Η ταχύτητα της πτώσης της Gazprom στην κυριολεξία κόβει την ανάσα.
Στο αποκορύφωμά της το Μάιο του 2008, η κεφαλαιοποίηση της Gazprom έφτανε τα 365 δισεκ. δολάρια καθιστώντας της ως μια από τις σημαντικότερες εταιρίες παγκοσμίως.
Οι ομοειδείς εταιρίες όπως η ExxonMobile και PetroChina είχαν λίγο υψηλότερη αξία.
Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Gazoprom Αλεξάντερ Μεντβέντεφ επανειλημμένως είχε προβλέψει ότι μέσα σε μια δεκαετία ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός θα μπορούσε να αξίζει  1 τρισ. Δολάρια.
Αυτό η πρόβλεψη είναι πλέον πολύ παράτολμη.
Από το 2008, η αξία της Gazprom έχει πέσει κατακόρυφα.
 Στις αρχές Αυγούστου είχε κεφαλαιοποίηση  51 δισ δολάρια – έχει χάσει περισσότερα από 300 δισ. δολάρια –
Καμία εταιρεία μεταξύ των κορυφαίων του κόσμου δεν έχει υποστεί την μεγαλύτερη κατάρρευση, τα  καθαρά έσοδα της Gazprom είχαν  μειωθεί κατά ένα εκπληκτικό 86%.
Η παρατεταμένη αβεβαιότητα εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν μπορεί να επιβιώσει η Gazprom, με την παραγωγή να βαίνει μειούμενη και την τιμή του πετρελαίου να υποχωρεί.
Τι συνέβη λοιπόν;
Γιατί μια εταιρεία με τα μεγαλύτερα αποθέματα φυσικού αερίου στον κόσμο, που προμηθεύει την Κίνα και την Ευρωπαϊκή Ένωση - δύο από τους κορυφαίους καταναλωτές ενέργειας στον κόσμο -  έχει πάει τόσο άσχημα;
Η Ρωσία η οποία κατέχει σημαντικό ποσοστό στην Gazprom, επιρρίπτει ευθύνες στην απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου και τους ζεστούς χειμώνες.
 Ωστόσο, ενεργειακοί κολοσσοί όπως η ExxonMobil και η PetroChina παρέμειναν κορυφαίες σε επιδόσεις.
Η Νορβηγία αύξησε το μερίδιο αγοράς της και προσπέρασε τη Ρωσία ως κορυφαίο προμηθευτή φυσικού αερίου της Δυτικής Ευρώπης κατά τη χειμερινή περίοδο 2014-2015.
Οι ειδικοί λένε ότι κύριο πρόβλημα της Gazprom είναι ότι συνεχίζει να υπηρετεί τα γεωπολιτικά παιχνίδια του Putin.
O Πούτιν εξακολουθεί να πιέζει την Gazprom για την υλοποίηση νέων έργων που είναι σημαντικά για την Ρωσία, αλλά επικίνδυνα από οικονομικής άποψης για την Gazprom.
Δύο σημαντικά παραδείγματα αφορούν την Ουκρανία και την Κίνα.
Η σύγκρουση στην ανατολική Ουκρανία έχει κοστίσει ακριβά Gazprom.
Οι εξαγωγές προς την Ουκρανία έπεσε από 36 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2010 στα 3,7  δισεκ. κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2015.
Η Ρωσία προσπαθεί να σταματήσει την προμήθεια φυσικού αερίου της Ευρώπης μέσω της Ουκρανίας (ή τουλάχιστον να περιοριστεί  στο μισό ή και περισσότερο) έως το 2019.
Για το λόγο αυτό, η Ρωσία προσπαθεί να διοχετεύσει αέριο μέσω της Τουρκίας και να προσθέσει δύο νέες γραμμές στο δίκτυο του αγωγού Nord Stream στη Βαλτική.
Το συνολικό κόστος των έργων, χωρίς να ληφθούν υπόψη υπερβάσεις, θα φθάσουν περίπου τα 25,4 δισεκ. δολάρια.
Πέρα από τις δαπάνες κατασκευής, το κόστος διέλευσης για τον North Stream φαίνεται να είναι πολύ πιο ακριβό από ό, τι μέσω της Ουκρανίας.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το 2014 το κόστος της Gazprom ήταν 43 δολάρια για  μεταφορά 1,000 κυβικών μέτρων μέσω του αγωγού Nord Stream σε σύγκριση με  33 δολάρια μέσω της Ουκρανίας.
Ερώτημα αξίας 400 δισεκ. δολαρίων

Όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία για την προμήθεια φυσικού αερίου για 30 χρόνια τον Μάιος 2014 από την Ρωσία στην Κίνα, θεωρήθηκε ως μια σημαντική νίκη για τον Putin απέναντι στις κρυώσεις της ΕΕ.
Το έργο είναι ακριβό για τη Ρωσία, ωστόσο, η Gazprom φέρεται να υποχρεούται να καλύψει τα έξοδα όλων των υποδομών και αποθήκευσης στην Κίνα.
Οι εκτιμήσεις του κόστους κυμαίνονται από  55 δισ δολάρια όπως αναφέρεται από την Ρωσία, έως 100 δισεκ. δολάρια όπως έχει εκτιμήσεις ανεπίσημα η Gazprom
Ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι η συμφωνία Ρωσίας – Κίνας θα μπορούσε να αξίζει περισσότερο από  400 δισ δολάρια για την Gazprom, Ρώσοι αξιωματούχοι εκτιμούν τώρα ότι το όφελος θα είναι σημαντικά μικρότερο λόγω της παγκόσμιας πτώσης των τιμών πετρελαίου.
Όταν κλείστηκε η συμφωνία Ρωσίας – Κίνας η τιμή του πετρελαίου κόστιζε 100 δολάρια το βαρέλι και σήμερα κοστίζει 50 δολάρια το βαρέλι.
Με τα έσοδα που ενδεχομένως θα μειωθούν και το κόστος κατασκευής μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Κίνα στα 100 δισεκ. δολάρια μπορεί να μετατρέψει αυτό το deal σε τοξικό για την Gazprom.
Συνολικά, το τίμημα των νέων πολιτικών ειδικά με τους αγωγούς  θα μπορούσε να υπερβεί τα 125 δισεκ δολάρια -  σχεδόν διπλάσια από την τρέχουσα κεφαλαιοποίησης της Gazprom.
Τα στελέχη της Gazprom ανησυχούν για το μέλλον.

Μεταφραστική επιμέλεια Πέτρος Λαζάρου
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου